|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اولین جلسه کارگروه اجرای طرح ارتقای توانمندی نظام نظارت و بازرسی در صیانت از منابع آب برگزار شد

اولین جلسه کارگروه اجرای طرح ارتقای توانمندی نظام نظارت و بازرسی در صیانت از منابع آب بیست و هفتم شهریور ماه با حضور نمایندگان بیش از 18 دستگاه اجرائی استان برگزار شد .

این جلسه در محل سالن جلسات شهید تولایی واقع در دادگستری کل استان اصفهان و به ریاست دکتر محمد رضا قنبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان تشکیل شد . مهندس علی بصیرپور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ضمن تشکر و قدردانی از قوه قضاییه در ورود به بحث آب، گفت : ورود قوه قضائیه به موضوع آب اتفاق بسیار خوبی برای بخش آب کشور است. سپس ایشان آماری از شرکتهای طرف قرارداد با شرکت آب منطقه ای ارائه نمود که شامل شرکتهای برای حفاظت و ساماندهی ، گشت و بازرسی و مهندسی رودخانه که بیش از 200 نفر در این مجموعه ها مشغول فعالیت هستند و متاسفانه به دلیل شرایط بد منابع آبی هر هفته درگیریهای متعددی بوجود می آید.

وی افزود : ما در همسایگی با 4 استان چهارمحال ، یزد ، قم و فارس حوزه های آبی مشترک داریم که به همین دلیل مشکلات آبی فرا استانی نیز هستند که باظرفیت ایجاد شده با عنوان صیانت از منابع آبی بایستی با هم افزایی همه دستگاهها در داخل استان و استانهای همجوار حداکثر استفاده صورت گیرد .

بصیر پور خاطر نشان کرد :  ما در منابع آبی متاسفانه در شرایط بسیار خطرناک و در بعضی مناطق به خشکی رسیده ایم و در برخی دیگر کیفیت آب را از دست داده ایم و اکنون بحثهای حفاظت کیفی بیشتر از حفاظت کمی باید مدنظر قرار گیرد . وی با اشاره به تآمین آب شرب 5 میلیون نفر از سد چم آسمان ،گفت: در بالادست آب دردسترسی عمومی است و برای بحث حفاظت کیفی آن بایستی اقدامات بیشتری انجام داد.

وی تصریح نمود : در خصوص استفاده از پساب در کشاورزی متاسفانه تهدید وجود دارد و اضافه برداشتها در رودخانه ها نیاز به کنترل بیشتری دارد و علاوه بر زاینده رود در شهرستانهایی مانند فریدونشهر و سمیرم نیز اتفاق می افتد .

بصیر پور با تأکید برحضور و ورود نیروهای انتظامی و قوه قضائیه و دیگر دستگاههای مرتبط در صیانت از منابع آب|، گفت : هم چنین صیانت از منابع آب نیاز به فرهنگ سازی دارد که در این خصوص نیز مشارکت همه را می طلبد .

وی افزود : احیای زاینده رود در شرایطی می تواند انجام شود که منابع آب زیرزمینی به تعادل و پایداری برسند یعنی ابتدا سفره های زیرزمینی به حالت تعادل برسند. به عنوان نمونه از نکوآباد تا آبشار مقدار قابل توجهی آب است کاهش پیدا می کند که علت ان افت سطح آب  آبخوانها می باشد که باعث گرادیان هیدرولیکی به سمت آبخوانها می شود . وی در انتها دوباره از همکاران قوه قضاییه تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری نمود : برای جدی گرفتن طرح همه دستگاههای ذیل برای نجات آب کشور و استان لازم است مشارکت نمایند .

در ادامه نمایندگان جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات کشاورزی ، صنایع و آبفای استان نقطه نظراتی ارائه نمودند و در انتها دکتر محمد رضا قنبری ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با گرامیداشت اعیاد گذشته و تسلیت ایام محرم به جمع بندی پرداختند و اعلام نمودند قوه قضائیه بعنوان حافظ منابع و مدعی العموم و استفاده از ظرفیت قضایی در صیانت از منابع آب وارد موضوع شده است و در نقش بازوی کمکی شرکتهای اجرائی عمل می کند .

وی افزود :  قصد تشکیل کارگروههای برای این هدف وجود دارد و دستگاههایی مانند صدا و سیما ، ارشاد و نیروی انتظامی بایستی بیشتر در موضوع مشارکت نمایند و حتی اگر دستگاههای متولی کوتاهی نمایند ما به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود پیدا می کنیم .

قنبری این جلسه را به فال نیک گرفته و تصریح کرد : قوه مجریه و قضائیه دست در دست دهند تا حفاظت و صیانت از منابع آب را انجام دهیم و با توجه به اطلاعات اعلام شده بتوانیم در این زمان حساس منابع آب را نجات دهیم .

هم چنین مهندس منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری ضمن تشکر از آب منطقه ای به خاطر مدیریت آب در این موقعیت خاص آماری از مشکلات استان را اعلام کردند که شامل مواردی  چون کاهش کیفیت و کمیت  منابع آب ، خشکی تالابها ،گرد و غبار، ورود آلاینده ها به رودخانه ها و ورودپسابهای صنعتی هستند .

مهندس شیشه فروش افزود : در حوزه  مدیریت بحران اقدامات زیادی انجام شده است و استانداری در این زمینه هماهنگ کننده است و سیاستگذاری و نظارت را انجام می دهد و دستگاهها نقش اجرائی دارند .

ایشان همچنین پیشنهاد دادند هر دستگاه تهدیدات حوزه خود در زمینه منابع آب را شناسایی و برای دادگستری ارسال نماید تار  در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد .

در این مسیر اسناد بالادستی بایستی مدنظر قرار گیرد که مهمترین آن مصوبه 9 ماده ای بعنوان فصل الخطاب است .

در این جلسه هم چنین مدیر کل محترم سیاسی استانداری به مطالبی را پیرامون موضوع اعلام و بیان شد که تاکنون مصوبه هیأت وزیران در طرح حفاظت منابع آب را داشته ایم و در این خصوص با مشارکت دستگاههای اجرایی استان و آب منطقه ای اقدامات خوبی انجام شده و جلسات متعددی در این زمینه در حال برگزاری و مصوبات آن توسط دستگاهها در حال پیگیری و اجرا و در جریان است که قسمتهای مختلف شرب ، کشاورزی و صنایع را شامل می شود .

کد خبر: 616
  تاریخ خبر : 28 شهریور 1396
 پرستو ایران پور
 944
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 1,198
  • بازدید دیروز : 3,905
  • کل بازدید : 3,973,641
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 11:55:24
  • شناسه IP شما : 44.223.42.120

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :