|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد:

5150 حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان تا کنون مسدود شده است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در سالهای اخیر نیمی از چاههای غیرمجاز بر اثر کاهش شدید منابع آب زیرزمینی خشک شده اند ، اعلام کرد : از سال 84 تاکنون حدود 5150 چاه غیرمجاز در سطح استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان ، مهندس حسن ساسانی ، امروز نهم مهرماه ، افزود : مسدود کردن هرچاه بالغ بر 5 میلیون تومان هزینه و به مجوز قانونی و حکم قضایی نیاز دارد که به علت کمبود منابع مالی و گذراندن مراحل قانونی سیستم قضایی برای صدور حکم کمی زمان بر است با این حال ما به شدت و جدیت پیگیر مسدود سازی چاههای غیرمجاز در استان هستیم .

حسن ساسانی با بیان این که در حال حاضرتعداد زیادی چاه غیرمجاز فعال در سطح استان از منابع آبی بهره برداری می کنند، تصریح کرد : وقتی در آمارها از تعداد  چاههای غیرمجاز یاد می شود در جامعه این شبهه بوجود می آید که همکاران ما در حوزه آب منطقه ایی و دیگر سازمانهای مرتبط ، در راستای مسدود کردن این شمار از چاهها اقدامی نکرده اند اما از سال 84 تاکنون حدود 5150 چاه غیرمجاز در سطح استان پر و مسلوب المنفعه شده اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 خاطر نشان کرد : بر اساس این قانون استفاده از منابع آبهای زیرزمینی و حفر هر نوع چاه ، قنات و توسعه چشمه در هر منطقه از کشور باید با موافقت وزارت نیرو انجام شود و هر مجوز حفر و بهره برداری با توجه به ویژگی های منطقه از نظر طبقات زمین و آبهای زیرزمینی و پیش بینی مقررات قانونی صادر می شود .

وی افزود : مطابق با ماده 45 این قانون دارندگان چاههای غیر مجاز و متخلفان علاوه بر جبران خسارت از 15 روز تا 3 ماه به حبس تادیبی بر حسب موارد جرم به نظر حاکم شرع ، محکوم می شوند و بر اساس دستورالعملها در صورت برداشت غیرمجاز از منابع آبی و آبخوان ها فرد متخلف ملزم به پرداخت خسارت است .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای علت تخلف و حفر چاههای غیرمجاز را اقتصادی و اجتماعی و نبودن فرهنگ مناسب در جامعه عنوان کرد و گفت : تقریبا هر هفته به ما گزارش حفر چاه داده می شود ، برخی افراد با این تصور که در چهاردیواری خودشان می خواهند کسب درآمد کنند دست به چنین اقدام غیراخلاقی  می زنند از طرفی هم پرداختن حق النظاره چاههای عمیق برای کشاورزان دشوار است و شاید برخی به این علت برای گرفتن مجوز حفر چاه مراجعه نمی کنند  در حالی که مجلس از سال 83 کشاورزان را از پرداخت حق النظاره آب معاف کرد . 

حسن ساسانی با بیان این مطلب تاکید کرد : در شرایط کنونی با توجه به ممنوعه بودن دشتهای استان هیچ مجوزی برای حفر چاه به کسی داده نمی شود .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه حدود 43 هزار و 480 حلقه چاه مجاز درسطح استان اصفهان وجود دارد ، گفت  : طرح نصب کنتورهای فهام و حجمی با همکاری ما و شرکت برق در راستای کنترل هوشمند مقدار برداشت از منابع آب زیرزمینی در حال اجرا است که در صورت تامین منابع مالی و تجهیز چاههای مجاز به این کنتورها از اضافه برداشت ها به طور چشمگیری جلوگیری می شود. 

وی افزود : اجرای طرح اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاههای مجاز کشاورزی در سطح استان اصفهان از دیگر اقداماتی است که براساس آن مقدار برداشت از منابع آب در هر منطقه اصلاح و در صورت لزوم تعدیل می شوند.

حسن ساسانی با اذعان براینکه با وجود هوشمندسازی و کنترل چاههای مجاز ، همچنان معضل اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی وجود دارد، تصریح کرد: اضافه برداشت موجب پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی ، خشک شدن و کاهش آبدهی قناتها و آبخوانها می شود و پیامدها و خسارت های جبران ناپذیری برای طبیعت و منابع آبی کشور به همراه دارد .

در پایان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با بیان این که  فرونشست زمین به علت برداشتهای بی رویه از منابع آب زیرزمینی و از بین رفتن لایه های خاک بوجود می آید ، گفت : درواقع  اگر این روند ادامه یابد در مواقع  ترسالی و بارندگی هم دیگر خاک و زمین قابلیت جذب آب در سفره های آب زیرزمینی را ندارد .

کد خبر: 921
  تاریخ خبر : 9 مهر 1397
 پرستو ایران پور
 2667
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 14
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 1,755
  • بازدید دیروز : 4,120
  • کل بازدید : 4,026,647
  • آخرین به روزرسانی : 27 فروردین 1403 15:16:52
  • شناسه IP شما : 3.145.119.199

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :