|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقاتی آب دانشگاه کاشان:

عمده فرونشست های دشت کاشان مربوط به آب های زیرزمینی است

عمده فرونشست های دشت کاشان مربوط به آب های زیرزمینی است .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، در نشست خبری مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان با رئیس مرکز تحقیقات آب ، تغییر اقلیم و خشکسالی دانشگاه کاشان که روز سه شنبه بیست و نهم آبان ماه در محل این دانشگاه برگزار شد ، عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقاتی آب دانشگاه کاشان ، بیان داشت : عمده فرونشست های دشت کاشان مربوط به کاهش سطح ایستایی سفره آب زیر زمینی دشت کاشان است .

دکتر هدی قاسمیه افزود : باتوجه به 200 برداشتی که در مناطق ابوزیداباد، آران و بیدگل و حوالی فرودگاه انجام شده است، بیش از 100 نقطه آن فرونشست مشاهده شد که خیلی از این فرونشست ها در نزدیکی چاه های پیزومتری مشاهده شده است.

باتوجه به اینکه پدیده فرونشست در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد و تهدیدی برای تأسیسات مختلف و مناطق مسکونی است ، بررسی عوامل تاثیرگذار در فرونشست دارای اهمیت بسزایی است.  در همین راستا دکتر قاسمیه بیان کرد: تعداد فرونشست ها بیش از آن چیزی بود که فکر می کردیم وراجع به نقش کاهش سطح ایستایی آب زیر زمینی در وقوع این پدیده به یقین رسیده ایم ، با این وجود به دنبال این هستیم که میزان تاثیر آب های زیرزمینی و عوامل دیگری که ممکن است در این امر دخیل باشند، را بررسی کنیم.

استان اصفهان چندین سال است که با دو موضوع مواجه است؛ کمبود بارندگی و برداشت های بی رویه آب های زیرزمینی. در این نشست مهندس محمد شفائی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان به طرح احیا و تعادل بخشی که در وزارت نیرو بیان شده است، اشاره کرد و آن را محور اصلی فعالیت های آب منطقه ای دانست، تا بدین شکل از برخی مشکلات جلوگیری شود.

وی همچنین منطقه دامنه را به عنوان یکی دیگر از مناطق استان اصفهان که در آن فرونشست رخ داده است، معرفی کرد و تاکید داشت که وضعیت منابع آب و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که به تبعات آن به وجود می آیند، به دلیل آن بوده که مطالعه زیرساختی انجام نشده و هرکس براساس مطالعات منطقه ای فکر کرده است.

مهندس جعفرزاده مدیر پدافند غیر عامل شرکت آب و فاضلاب کاشان که در این نشست حضور داشت در ارتباط با میزان استفاده آب شرب منطقه کاشان، راوند و آران و بیدگل اعلام کردند که 35 درصد از آب شرب از زاینده رود و 65 درصد آن از چاه های زیرزمینی تامین می گردد. همچنین ایشان تعداد چاه های این منطقه از خط راه آهن تا منطقه ابوزیدآباد که منطقه کشاورزی است را 500 تا 550 حلقه بیان کرد.

دکتر حسین خراسانی زاده، رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه کاشان و رئیس شورای پژوهشی این مرکز با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم نتایج حاصل از پژوهش های تحقیقاتی به دست آمده را به متولیان امر ارائه کنیم از آب منطقه ای اصفهان درخواست کرد که تنها مسئله و دغدغه آنها زاینده رود نباشد و به مشکلات سفره آب زیر زمینی دشت کاشان و فرونشست های سال های اخیر در منطقه کاشان به طور جدی تر نگاه کنند  و از طرح های پژوهشی مرکز تحقیقات آب دانشگاه کاشان حمایت شود .

مدیرامور منابع آب کاشان مهندس حسن جوکار، فرونشست را به عنوان مسئله ای خیلی مهمی در کشور دانست و بیان داشت: در منطقه گلپایگان نیز ترک هایی وجود دارد. ایشان با اشاره به وظایفی که  در این زمینه برعهده دارند، خود را "سربازان آب" می دانند و براین امر تأکید دارند که با همکاری مرکز تحقیقاتی آب دانشگاه کاشان به این مسائل به طور عمیق می پردازیم.

فرو نشست تنها مختص به اصفهان و دشت کاشان نیست، و در سایر استان ها از جمله شیراز، همدان، خراسان و تهران نیز رخ داده است.

براساس آمار جهانی بیش از ۱۵۰ منطقه فرونشست کرده در جهان شناسایی شده است. اما ایران در طی سه دهه سطح آبهای زیرزمینیاش کاهش یافته است. کاهش این سفرههای زیرزمینی سبب نشست زمین میشود که آخرین مرحله بیابان زایی است. این همان زنگ خطری است که کارشناسان معتقدند به صدا در آمده است. امیدواریم که با مطالعات تحقیقاتی مناسب در این زمینه و شناسایی عوامل آن، مسئولین کشور بتوانند راهکارهایی را برای پیشگیری فرونشست های بیشتر و خسارت هایی که به همراه دارد، مطرح کنند.

 

کد خبر: 940
  تاریخ خبر : 3 آذر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 3 آذر 1397
 پرستو ایران پور
 1088
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 18
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 1,541
  • بازدید دیروز : 3,905
  • کل بازدید : 3,973,984
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 11:55:24
  • شناسه IP شما : 44.210.86.29

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :