|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

-گفت گو اختصاصی با رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان درباره نرم افزار مدیریت بحران آلودگی منابع آب با نام اختصاری «باما»

-گفت گو اختصاصی با رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان درباره نرم افزار مدیریت بحران آلودگی منابع آب با نام اختصاری «باما»

آلودگی در منابع آب سطحی و زیرزمینی ناشی از رویداد مخاطرات طبیعی یا انسان ساخت به طور مستمر آسیب و خسارات اقتصادی و زیست محیطی گسترده­ای را در سراسر دنیا پدید آورده است.کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سالهای اخیر حوادثی از این دست در نقاط مختلف کشور روی داده است. وقوع زلزله، سیل، رانش زمین از یک سو و بروز حوادث ناشی از حمل و نقل مواد خطرناک، فرسودگی تأسیسات نفتی، دفن پسماندها، عملیات خرابکارانه، بیوتروریسم و ... از سوی دیگر احتمال ورود آلودگی­های مختلف و آلاینده­های ناشناس به پیکره­های آبی و تاسیسات آبرسانی را به طرز شگرفی افزایش داده است. در این میان منابع آب در حوزه عمل شرکت­های آب منطقه­ای به دلیل گستره جغرافیائی، دسترسی بی درد سر و عدم امکان کنترل مستقیم بر آنها در معرض تهدیدات متنوع قرار دارند. بالا بودن شدت و گستردگی اثرات ناشی از ورود آلاینده­ها به منابع آب پذیرنده و نیاز به تجهیزات خاص و افراد کارآزموده برای پاک­سازی در بسیاری موارد به گونه­ای است که با دارا بودن تمام ویژگی­های بحرانهای غیرمنتظره شامل غافلگیرکنندگی وکاهش کنترل بر رویدادهای ‌ایجاد شده نیاز به واکنش فوری و فوق العاده دارد  بر این اساس در کنار اقدامات پیشگیرانه باید طرحی برای حوادث پیش‌بینی نشده تهیه گردد تا با شناسایی تهدیدات و پیش­بینی تمهیدات و ارائه راهکارهای لازم برای رویارویی با این شرایط از تبدیل آسیب‌های جزئی به فجایع مصیبت بار جلوگیری نماید یا در صورت رخداد، تبعات آن را کاهش دهد.

با وجود اهمیت و ضرورت تدوین برنامه عملیات شرایط اضطراری در حوادث آلودگی منابع آب در سطح حوضه آبریز، الزام بر اساس تکالیف اسناد بالادستی و پیدا کردن رویه خاصی در بسیاری از کشورها، همچنان جای‌ این دستورالعمل در برنامه بهره‌برداری از منابع آبی کشور خالی است. به گونه­ای که به باور بسیاری بزرگترین مشکل در هنگام مواجهه با بحران­های زیست محیطی، نبود دستورالعمل­های مشخص جهت آمادگی و مقابله با این مخاطرات می­باشد.

مهندس نیاز وحدت پور، رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان با این مقدمه به نقش انحصاری رودخانه زاینده رود در تأمین آب آشامیدنی استان همراه با رشد مداوم جمعیت، بیش از دو دهه خشکسالی شدید و فشار گسترده بخش­های کشاورزی و صنایع بر این رودخانه به عنوان محور اساسی توسعه انسانی منطقه از یک سو و تأمین سهم عمده نیاز آبی از منابع آب زیرزمینی آبخوانها در سایر نواحی از سوی دیگر باعث تشدید شرایط منابع آب از لحاظ کمی و کیفی شده است، اشاره می کند.

وی به موقعیت استان اصفهان در مرکز کشور و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال- جنوب و شرق- غرب کشور در کنارسالیان متمادی محدودیت منابع آب و استقرار تاسیسات تهدید کننده منابع آب نظیر پالایشگاه­ها، خطوط انتقال نفت و فرآورده­های آن، صنایع بزرگ با پسابهای خطرناک و ... می پردازد و ضرورت تدوین برنامه­های عملیات شرایط اضطراری بحران­های آلودگی گوناگون در سطح حوضه آبریز و مرزهای سیاسی و اداری آن را ویژه و مهم می داند.

مهندس وحدت پور ادامه می دهد: وقوع موارد متعدد آلودگی منابع آب و افزایش نگرانی­ها به دلیل فراگیر بودن تاثیرات آن، متولیان امر را در شرکت­ آب منطقه­ای اصفهان برآن داشت تا تدوین این برنامه را در اولویت­های طرح­های سازمان تعریف نمایند. در همین راستا مطالعات تدوین برنامه عملیات شرایط اضطراری بحران آلودگی منابع آبی سطحی و زیرزمینی توسط دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه­ای اصفهان به مهندسین مشاور واگذار شد. با توجه به نقش بی­بدیل فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر دو حیطه فعالیتهای فنی و مدیریتی طرح، توسعه بسته نرم افزاری  نیز در دستور کار قرار گرفت.

رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان تشریح کرد: در این راستا برنامه مدیریت بحران آلودگی منابع آب با نام اختصاری «باما» توسط مهندسین مشاورتوسعه یافته است. این نرم­افزار، یک رابط گرافیکی تمام فارسی و مبتنی بر رویکردهای مصوب مدیریت بحران کشور می­باشد که به صورت اختصاصی و تخصصی برای مدیریت بحران آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی در سطح حوضه ­آبریز  برای نخستین بار در سطح کشور طراحی و پیاده‌سازی شده‌  و هدف آن تهیه بانک­های اطلاعاتی جامع، یکپارچه، بهنگام و دقیق از موارد مرتبط با  مدیریت بحران و ارائه امکانات اطلاعاتی به مدیران بحران در سطوح و فعالیت­های مختلف است تا به کمک آن بتوان بخشی از مسائل مربوط به عدم هماهنگی­هائی هنگام بحران را برطرف نماید. نسخه 1.0 برنامه «باما» برای سیستم عامل ویندوز ارائه شده است و بسیار کاربرپسند می­باشد. این نسخه از برنامه از نظر حجم اطلاعات محدودیتی ندارد ضمن اینکه به صورت "خارج از خط" و مستقل (تک کاربره) کار می­کند. در توسعه­های آتی برنامه، امکان استفاده تحت شبکه و سیستم عامل اندروید به منظور تسریع در دسترسی و بازیابی اطلاعات در تلفن­های همراه محقق می­شود.

وی افزود: ساختار برنامه «باما» بر مبنای مراحل مدیریت بحران است و امکان مدیریت و برنامه­ریزی کلیه فرآیندها را فراهم می­نماید. این بسته نرم افزاری قبل از وقوع بحران رهایش آلودگی در منابع آب سطح حوزه، در تهیه برنامه­های آمادگی و پیشگیری و تنظیم اطلاعات و همچنین تمرین و آزمایش برنامه­های تهیه شده مورد استفاده قرار می گیرد و در هنگام وقوع بحران برای مقابله و مدیریت آنها از نظر آگاهی از شرایط موجود، دسترسی و جمع آوری اطلاعات کلیدی، ارزیابی اثرات، شناسایی ظرفیتهای واکنش به بحران توسط سازمانهای مختلف، اطلاع رسانی و فراخوانی نیروهای انسانی مورد نیاز، نوع اقداماتی که باید انجام شوند و بالاخره شناسائی افراد و مسئولان ذیربط مورد استفاده قرار می­گیرد.

 مهندس وحدت پور اضافه کرد: در طراحی برنامه برای سهولت استفاده تلاش شده که تمامی اطلاعات مورد  نیاز کاربر در یک صفحه و بر روی میز کار  فراهم گردد. برنامه از 13 ماژول (مدول) تشکیل شده که به ترتیب "اطلاعات تماس"، "سطح هشدار"، "استاندارد کیفیت آب"، "شبکه آزمایشگاه"، "مدارک و مستندات"، "روند اطلاع­رسانی"، "مراجع علمی"، "منابع و تجهیزات"، "ثبت وقایع"، "طرح سناریو/مانور"، "آموزش" و "بازنگری برنامه" می­باشند.

رئیس گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان تشریح کرد: بر این اساس از مهمترین توانمندی­های برنامه می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدیریت اطلاعات تماس­های اضطراری
  • دسترسی به مراجع مختلف مانند استانداردهای کیفیت آب، نشریات نظام فنی و اجرائی کشور و ...
  • مدیریت مدارک مورد نیاز شرایط اضطراری شامل نقشه­ها، نمودارها، روندها، فرم­ها و ...
  • مدیریت منابع و تجهیزات درون و برون سازمانی
  • تهیه شناسنامه و ایجاد بانک اطلاعاتی آزمایشگاه‌ها و فضاهای کالبدی آن‌ها (شامل نیروی انسانی متخصص، امکانات، تجهیزات و ... )
  • ارزیابی سطح هشدار  منابع آب تعریف شده در سامانه بر اساس آسیب­پذیری و پیامد حوادث
  • امکان برنامه­ریزی و ثبت کارگاه­های آموزشی و مانورها در سطوح مختلف سازمان
  • اتصال به نرم­افزارهای تخصصی مانند GIS و سایر مدل­های انتشار آلودگی در منابع آب مختلف

وی یادآور شد: این بسته نرم افزاری هر چند مراحل اولیه شکل­گیری را پشت سر می­گذارد اما توسعه دهندگان بر این باور هستند که اگر برنامه به موقع به کار گرفته شود، ابزار بسیار موثر در مدیریت بحران آلودگی خواهد بود.

کد خبر: 1925
  تاریخ خبر : 27 شهریور 1403
 پرستو ایران پور
 71
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 26
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 1,251
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 4,594,284
  • آخرین به روزرسانی : 27 شهریور 1403 11:06:28
  • شناسه IP شما : 3.144.34.110

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :