|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان:

سوءمدیریت را باید در حکمرانی آب جستجو کنیم

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه سوءمدیریت را باید به طور کلان در حکمرانی آب جستجو کنیم، گفت: آب یک مقوله چند وجهی است و همه عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و همینطور مردم و مسئولین بخش های مختلف به نوعی در حوزه آب موثر بوده و در تصمیم گیری های کلان حوزه آب اعمال نفوذ می کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان و به نقل از ایمنا ، دکتر بابک ابراهیمی یازدهم  آبان‌ماه در آیین اختتامیه نخستین دوره آموزشی "روزنامه نگاری آب" با بیان اینکه عدم تعادل بین منابع و مصارف آب در حوضه آبریز زاینده رود یک چالش کلان در حوضه به شمار می رود، اظهار کرد: عوامل بسیاری در بروز این وضعیت دخیل هستند که به طور عمومی می توان این عوامل را به دو گروه عوامل اقلیمی و عوامل مردم زاد تقسیم نمود. وی افزود: افزایش جمعیت متکی به منابع آبی محدوده حوضه آبریز به عنوان یکی از عوامل مهم مردم زاد در نهایت منجر به کاهش سرانه آب در دسترس منطقه شده است. معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان بخشی نگری در حوزه های جغرافیائی، سیاسی، مدیریتی و حتی فنی آب در حوضه زاینده رود را یکی دیگر از عوامل موثر در بروز چالش های آبی این حوضه آبریز دانست و ادامه داد: در سال های گذشته با توسعه اراضی کشاورزی سنتی، سرانه کشت را افزایش دادیم بدون اینکه متناسب آن اقدام به تامین آب کرده باشیم. وی تصریح کرد: بی توجهی به آب مجازی، استفاده بی محابا از تکنولوژی پمپاژ آب، قوانین اشتباه یا نامتناسب با وضعیت امروز حوضه های آبریز، بی توجهی به مباحث اقتصادی و زیست محیطی آب، عدم استقرار مدیریت به هم پیوسته آب در سطح حوضه های آبریز و فقدان حکمرانی موثر آب را از جمله عوامل تشدید عدم تعادل بین منابع و مصارف در حوضه آبریز زاینده رود است.

مسئولان خود را پشت تعبیر کلی از واژه سوءمدیریت پنهان می‌کنند

ابراهیمی گفت: واژه سوءمدیریت آب نیز یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مسئولان، خود را پشت آن پنهان می کنند درحالی که آب یک مقوله چند وجهی است و همه عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مردم، نمایندگان،  فرمانداران و استانداران به نوعی در بحث آب موثر بوده هستند و در تصمیمی گیری های کلان حوزه آب اعمال نفوذ می کنند و لذا مسئولیت پیامد تصمیمات بخش های مختلف را نباید تنها بر عهده وزارت نیرو گذاشت. معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به مقوله حکمرانی آب، اظهار کرد: سوءمدیریت را باید در فقدان حکمرانی موثر آب جستجو کنیم. حکمرانی آب به طیفی از نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اداری اطلاق می شود که برای توسعه و مدیریت منابع آب، و عرضه ی خدمات آبی در سطوح مختلف تصمیم گیری می کنند. ابراهیمی افزود: براساس گزارش دوم توسعه ی جهانی آب سازمان ملل، برای حکمرانی آب چهار بعد تعریف شده است. بر این اساس از بُعد اجتماعی، حکمرانی آب باید زمینه استفاده عادلانه همه اقشار جامعه از آب را فراهم کند، همچنین از بُعد اقتصادی باید معطوف به استفاده ی کار آمد از آب ، از بُعد زیست محیطی معطوف به استفاده ی پایدار از آب و از بُعد سیاسی باید شرایط را برای ایجاد فرصتهای برابر در استفاده از آب فراهم سازد. وی با بیان اینکه حکمرانی آب از بُعد زیست محیطی، پایداری منابع را باید مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: این درحالی است که در طرح‌های توسعه ای که تاکنون تعریف شده است به پایداری منابع و ذخایر توجه کافی نشده و از ذخایر و منابع تجدید ناپذیر نیز استفاده کرده و نتیجه آن خشک شدن بسیاری از چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی بوده است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه برای تحقق «حکمرانی موثر» مواردی مانند مشارکت بخش های مختلف، شفافیت آمار و اطلاعات و تصمیمات، مساوات، بررسی اثربخشی و بازدهی فعالیتها و تصمیمات، حاکمیت قانون، پاسخ گویی،  انسجام،  یکپارچگی و  ملاحظات اخلاقی را در نظر گرفت، گفت: در یک حکمرانی موثر باید قانون حاکمیت داشته باشد و مسئولانی که به هر نوع در زمینه آب فعالیت کرده و بر تصمیمات این حوزه موثرند، همه پاسخگو باشند و نباید شرایطی به گونه ای باشد که برخی نهادها برای اجرای یک طرح تصمیمی بگیرند اگر موفقیت آمیز بود آن را نتیجه کار گروهی بدانند و اگر نتیجه مطلوبی نداشت بگویند به دلیل سوءمدیریت بخش آب وزارت نیرو است. ابراهیمی گفت: در یک حکمرانی موثر باید نسبت به عملکردها پاسخگو باشیم، فعالیت‌هایمان در بخش های محتلف از یکپارچگی و همبستگی برخوردار باشد و از ملاحظات اخلاقی نیز غافل نشویم.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه رسانه ها نقش موثری در زمینه شفافیت، مشارکت و سایر موارد یک حکمرانی موثردر بخش آب دارند، خاطرنشان کرد: براساس آمارها حدود ۵۷ تا ۶۰ درصد فعالان رسانه ای کشور در حوزه علوم انسانی، اجتماعی، زبان، مدیریت و هنر، حدود هشت درصد در رشته‌های عمران و محیط زیست و ۳۰ درصد در سایر رشته ها تخصص دارند که معنی آن این است که خبرنگاران ما اطلاعات خوبی از حوزه اجتماعی و تعامل با جامعه دارند و لذا با توجه به چندوجهی بودن موضوع آب، خبرنگاران آب می توانند در زمینه مسائل اجتماعی این حوزه تسهیل‌گر باشند.

وی با بیان اینکه برخی از خبرنگاران در حوزه فنی و مهندسی حوزه آب اطلاعات کمتری دارند که سبب می شود در انتقال و تحلیل مباحث از حوزه های فنی به حوزه های فرهنگی و اجتماعی دچار اشتباه شوند، خاطرنشان کرد: برخی خبرنگاران به دلیل نداشتن آگاهی فنی در مباحث آب ممکن است در بحث اطلاع رسانی گرفتار مباحث احساسی شده که قطعا تاثیرات مطلوبی در سطح جامعه نخواهد داشت.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین دوره روزنامه نگاری آب در این سازمان، اظهار کرد: هدف از برگزاری این دوره را از نظر حوزه کاری روابط عمومی شرکتها، تدوین سیاستها و برنامه های راهبردی جامع اطلاع رسانی آب، ایجاد و ارتقا بسترهای لازم برای توسعه فعالیتهای روابط عمومی ها متناسب با نیاز جامعه، یکپارچه سازی برنامه ها و سیاست‌ها در ارتباط با رسانه و بسترسازی مناسب برای پاسخگویی، گفتمان و اطلاع رسانی آزاد و شفاف در حوزه آب استان دانست.

وی همچنین هدف برگزاری دوره برای خبرنگاران علاقه مند به حوزه آب در حوزه رسانه را ارتقای سواد آبی خبرنگاران فعال در حوزه آب و ایجاد بانک اطلاعاتی خبرنگاران خبره آب  را از دیگر اهداف برگزاری این دوره عنوان و ابراز امیدواری کرد: تعامل مستمر خبرنگاران و سازو کارهای اجرایی در تهیه و انعکاس خبر به جامعه به وحدت رویه بین مردم و تصمیم گران بخش آب منجر شود.

کد خبر: 1049
  تاریخ خبر : 12 آبان 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 12 آبان 1398
 پرستو ایران پور
 694
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 460
  • بازدید دیروز : 3,420
  • کل بازدید : 4,057,535
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 09:38:15
  • شناسه IP شما : 18.190.152.38

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :