|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان در دومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار:

انعقاد تفاهم نامه بین دو وزارت میراث فرهنگی و نیرو گامی در جهت توسعه گردشگری

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان در دومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار گفت : انعقاد تفاهم نامه بین دو وزارت میراث فرهنگی و نیرو گامی در جهت توسعه گردشگری است .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، دکتر بابک ابراهیمی در دومین همایش سالانه گردشگری محورتوسعه پایدار با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگ ترین و پربازده ترین فعالیت های اقتصادی دنیا اظهار داشت: صنعت گردشگری پس از نفت و خودروسازی به عنوان یک منبع تامین درآمد پایدار در کشورها به شمار می رود.

دبیر کمیته هماهنگی استانی گردشگری در تاسیسات آبی بیان داشت: یک طرح موفق گردشگری با شناخت کامل سه عامل گردشگر، محیط و میزبان در ارتباط است و با شناخت این سه عامل می توان زمینه توسعه پایدار، بهره وری اقتصادی با حفظ محیط زیست و امنیت را فراهم کرد.

وی افزود: گردشگری پیرامون مخازن سدها و تالاب ها و به طور کل پهنه های آبی ، به دلیل جاذبه ها و زیبایی های خاص خود در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به عنوان یکی از اهداف اولیه و یا ثانویه طرح های آبی مورد توجه بوده است.

ابراهیمی گریزی به نمونه های موفق بین المللی گردشگری پیرامون سدها و منابع آبی زد و گفت: «سد سه دره» عظیم ترین سد دنیاست که بر روی رودخانه یانگ تسه چین ساخته شده است و بزرگترین نیروگاه برق-آبی دنیا را دل خود جای داده است و در سال 2010 با جذب بیش از 55 میلیون گردشگر در سال رکورد بازدید از سدها را شکست.

وی به سد هوور که یکی از بزرگترین سدهای ایالات متحده امریکا است اشاره ای کرد و افزود: سالانه یک میلیون نفر گردشگر از اقصی نقاط دنیا به ایالت نوادا در ایالات متحده می روند و بیش از 9 میلیون نفر نیز به منظور قایقرانی، شنا، ماهیگیری، شکار، چادرزنی و پیاده روی به دریاچه این سد می روند.  

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره ای به تاریخچه تلاش های وزارت نیرو جهت ارتقا توان گردشگری پیرامون دریاچه سدها و منابع آبی تصریح کرد: در مرداد ماه سال جاری، تفاهم نامه مشترک بین وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت توسعه فعالیت های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها و با هدف تسهیل سرمایه گذاری در بخش گردشگری منعقد شده است.

وی با برشمردن اهداف تفاهم نامه منعقدشده بین دو وزارت خانه گفت: تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری با رویکرد تنوع بخشی به بهره برداری از منابع و تاسیسات آبی و بهره برداری بهینه و پایدار از منابع آب و اراضی در اختیار و کمک به ایجاد زمینه های اشتغال و افزایش درامد جوامع محلی و شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری و تفریحی در منابع آبی و تاسیسات آبی و پیرامون آنها و تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بخش غیردولتی در زمینه گردشگری بخشی از اهداف تفاهم نامه منعقد شده بین دو وزارت خانه است.

ابراهیمی محدوده اجرای تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دریاچه سدها و اراضی اطراف آنها، رودخانه ها و بستر و حریم آنها و چشمه ها و آبهای معدنی گرم و آبشارها و آب بندانها و قناتها و سازه های فرهنگی و تاریخی آبی معرفی کرد و افزود: سایر جاذبه های گردشگری مرتبط با آب از قبیل موزه ها و آب انبارها و اراضی و املاک تحت تصرف شرکت با قابلیت گردشگری و سدها و سازه های تاریخی آب و اماکنی که در حیطه مدیریت شرکت، موسسه گنجینه ملی آب و یا مرکز بین المللی قنات است و طرخ های گردشگری در این مکانها و یا پیرامون آنها در محدوده اجرایی این تفاهم نامه تعریف می شود.

وی سطح بندی فعالیت های گردشگری مجاز پیرامون تاسیسات آبی را به چهار سطح تقسیم بندی کرد و گفت: درجه حفاظتی تاسیسات آبی به چهار دسته حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت تقسیم می شوند که سد زاینده رود در استان اصفهان در رده حفاظتی حساس قرار گرفته است.

دبیر کمیته هماهنگی استانی گردشگری در تاسیسات آبی با اشاره به پنج اولویت منتخب طرح های گردشگری پیرامون سدهای شرکت آب منطقه ای اصفهان بیان داشت: سد زاینده رود، سد خمیران، سد قره آقاچ، سد و تونل چشمه لنگان و سد گلپایگان به عنوان اولویت های سرمایه گذران با استناد به اصل 44 قانون اساسی و در جهت تقویت بخش خصوصی در چارچوب موافقت نامه مشارکت عمومی و خصوصی آماده جذب سرمایه در مسیر توسعه گردشگری آبی است.

وی ضمن اشاره به چهارچوب فرآیند انتخاب سرمایه گذاری در این طرح ها و با آسیب شناسی طرح های ناموفق اعلام کرد: کمبود منابع مالی در بخش دولتی و عدم امکان پذیری تهیه و اجرای طرح های مصوب از علل شکست پیشبرد اهداف توسعه صنعت گردشگری در تاسیسات آبی بوده و ابراز امیدواری کرد با مشارکت بخش خصوصی بتوان در مسیر توسعه صنعت گردشگری اقدام کرد .  

دومین همایش سالانه گردشگری محورتوسعه پایدار بیست و ششم آذر ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد .

کد خبر: 1072
  تاریخ خبر : 27 آذر 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 27 آذر 1398
 پرستو ایران پور
 668
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 2,578
  • بازدید دیروز : 2,841
  • کل بازدید : 4,056,233
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 09:38:15
  • شناسه IP شما : 3.14.253.221

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :