مستندات

  

 

 

بخشی از پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵

 

به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.

در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است؛ که من ان‌شاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.

بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ی کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر میکنم.

محورهای اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و برق

 

  1. رویکرد جهادی ، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت و سرمایه گذاری.       
  2. رویکرد انعطاف پذیر
  3. رویکرد فرصت ساز
  4. رویکرد مولد
  5. رویکرد درون زا
  6. رویکرد پویا و پیشرو
  7. رویکرد برونگرا
  8. فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی   
  9. فعالسازی سرمایه های انسانی، به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی، همکاری های جمعی، ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط
  10. فعالسازی سرمایه های علمی کشور
  11. اقتصاد دانش بنیان
  12. اجرای نقشه جامع علمی کشور
  13. ساماندهی نظام ملی نوآوری
  14. افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان
  15. رشد بهره وری
  16. تقویت عوامل تولید
  17. توانمندسازی نیروی کار
  18. تقویت رقابت پذیری اقتصاد
  19. ایجاد بستر رقابت استان ها و مناطق
  20. اجرای هدفمندسازی یارانه ها
  21. افزایش تولید و اشتغال
  22. کاهش شدت انرژی
  23. اقتصاد عدالت بنیان و ارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی
  24. ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه
  25. افزایش سهم سرمایه انسانی در ایجاد ارزش افزوده
  26. افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی به ویژه در اقلام وارداتی
  27. اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی
  28. ایجاد تنوع در مبادی کالاهای وارداتی و کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص
  29. تامین امنیت غذایی
  30. مدیریت مصرف و اجرای سیاست های اصلاح الگوی مصرف
  31. ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی
  32. پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی از طریق اصلاح و تقویت نظام مالی کشور
  33. حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و خدمات، تسهیل مقررات، گسترش مشوق ها
  34. تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات
  35. شکل دهی بازارهای جدید صادراتی
  36. تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه در منطقه
  37. استفاده از تهاتر برای تسهیل مبادلات با سایر کشورها
  38. ایجاد ثبات رویه و مقررات در صادرات
  39. انتقال فناوری های پیشرفته
  40. تامین منابع مالی از خارج
  41. توسعه پیوندهای راهبردی و همکاری و مشارکت با کشورهای جهان به ویژه همسایگان
  42. استفاده از ظرفیتهای سازمان های بین المللی و منطقه ای
  43. افزایش صادرات برق
  44. صرفه جوئی در هزینه های عمومی
  45. منطقی سازی اندازه دولت
  46. حذف دستگاه های موازی و غیرضرور
  47. شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد
  48. جلوگیری از زمینه های فسادزا
  49. تبیین اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی
  50. مدیریت مخاطرات اقتصادی
  51. شفاف و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار
  52. افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن

مبانی  اقتصاد مقاومتی شرکت آب منطقه ای اصفهان 

سازمان‌های اقتصاد مقاومتی محور، در فضائی که بر مبانی اعتقادی، ارزشی و فرهنگی جامعه اسلامی- ایرانی مبتنی است، جهت‌گیری کلی سازمان، مأموریت‌ها، چشم‌انداز، ارزش‌ها، اهداف، استراتژی‌ها و همه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را همسو با اصول ارزشی اقتصاد مقاومتی تعریف کرده، به اجرا می‌گذارند. این سازمان‌ها در تلاش برای تحقق اهداف ملی و سازمانی، همواره کرامت انسان‌ها، رعایت حقوق مردم، کمال‌جوئی و رضایت خداوند را در نظر دارند و پایداری خود را در پایبندی به این اصول می‌دانند.

با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا مشتمل بر 24 مورد می‌باشد که از این میان مبانی  اقتصاد مقاومتی شرکت آب منطقه ای اصفهان به شرح ذیل می باشد:

  • محور قرار دادن رشد بهره‌وری با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد و بهره وری آب.
  • سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
  • تأمین امنیت غذا (آب) و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید.
  • فرهنگ سازی مدیریت مصرف بهبنه آب با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف.
  • افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق مدیریت منابع آب.
  • صرفه جویی در هزینه‌های عمومی.
  • اصلاح نظام درآمدی.
  • شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ...
  • تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری.
  • تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج.
  • تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات و شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
  • افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.

 

لازم به ذکر است که استراتژی های کلان شرکت مشتمل بر سه استراتژی: بهبودسیستمهای مدیریت و ارتقاء بهره وری، تامین آب سالم و پایدار و بهبود مدیریت منابع و مصارف آب و تاسیسات آبی می باشد و مبانی اقتصاد مقاومتی از طریق تحقق استراتزی های مذکور و زیراستراتزی های مربوطه قابل اجرا است.

 

اقتصاد مقاومتی نیازمند مدیریت جهادی است و همه ما در تحقق آن سهیم هستیم؛ اقتصاد مقاومتی منحصر به طرح های عمرانی و پروژه های بهره برداری از منابع آبی نیست و می بایست به تمام ابعاد آن (مدیریت مصرف، مدیریت مشارکتی، اقتصاد دانش بنیان، ترویج روحیه کار و نشاط، سهم بری عادلانه منابع انسانی، اقتصاد سبز و ....) توجه شود. بایستی به لحاظ فرهنگی مساله اقتصاد مقاومتی چنان مطرح شود که جهاد اقتصادی همانند جهاد نظامی مد نظر قرارگرفته و فعالیت مفید اقتصادی، حکم مجاهدت در راه خدا را داشته باشد.

 تاریخ ثبت : 27 خرداد 1396
  آخرین به روزرسانی : 27 خرداد 1396
 
 5169
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 454
  • بازدید امروز : 2,052
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 4,848,624
  • آخرین به روزرسانی : 1 دی 1403 12:40:20
  • شناسه IP شما : 3.147.76.200

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اصفهان، پل خواجو، بلوار آیینه خانه
  • کدپستی : 8164676473
  • تلفن : 03136615360-65
  • فاکس : 03136615360
  • پست الکترونیکی : info[at]esrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :